Acupunctura chineza si contributia medicului Bian Que(Pien TS’IAO)

ace acupunctura

ace acupunctura

Bian Que(Pie Ts’Iao) si contributia sa in tratamentul cu ace acupunctura

De la istorie la ace acupunctura: perioada dintre 475 si 221 i.e.n., cunoscuta sub numele „Dinastia Regatelor Combatante”sau „Razboinice”, are o istorie zbuciumata, dar nu lipsita de stralucire. Asa apare din scrierile lui LI SI, din „Povestirile istorice” ale lui Sima Qian „a lui Liu Xiang, precum si din scrierile marilor filozofi care au trait in aceasta perioada: Mo Zi, Xun Kuang si Han Fei. Efervescenta de curente filozofice a fost, fara indoiala, facilitata de orizonturile deschise de cei doi corifei ai gandirii antice chineze, Lao Zi si Kong Zi.

Mo zi(479-381 i.e.n), cunoscut si sub numele latinizat de Mencius, este intemeietorul scolii moiste(Mojia), ganditorul cel mai apreciat din perioada „Statelor razboinice”. Acesta datorita conflinctelor statelor rivale, abandoneaza arena politica si sociala si infiinteaza o scoala filozofica cu aplicatie practica, influentata profund de preocuparile sale stiintifice.

Xun Kuang(298-238 i.e.n.), filozof din timpul dinastiei Zhou, originar din statul Zhao, adept initial al scolii confucianiste(Rujia), dezvolta ulterior o conceptie filozofica proprie. In lucrarea sa intitulata Tian Lun, el militeaza pentru cunoasterea materiei sub toate formele ei de manifestare, precum si a legilor care o guverneaza.

Originar din Machou, prefectura Pohai(in prezent provincia Hebei), Bian Que(Pien Ts’Iao) a avut o contibutie mare in tratarea diverselor afectiuni cu ace acupunctura. Despre el, se spunea ca poseda extraordinara calitate de a vedea organele interne prin transparenta pielii. Lucrand la inceput ca medic pelegrin, a avut ocazia sa cunoasca multe din scrierile medicale ale vremii si sa se instruiasca din lectura lor.

Un succes medical mai neobisnuit face ca cei din jur sa ii atribuie puteri supranaturale, lucru pe care, onest, Bian Que l-a negat, prezentand rezultatul obtinut ca fiind consecinta fireasca a tratamentului aplicat. Despre ce fapta este vorba?

Se spune ca are legatura cu tratamentul cu ace acupunctura dar vom vedea despre asta scris mai jos.

    Tratamentul cu ace acupunctura practicat de Bian Que

Se spune ca ajungand, impreuna cu cei doi dintre ucenicii sai(Zi Yang si Zi Pao) in statul Quo, a aflat ca principele acestui stat si-a pierdut brusc cunostinta, in cursul diminetii. Medicii curtii au considerat ca printul murise, asa ca faceau deja pregatirile de inmormantare. Bian Que s-a grabit sa ajunga la palat si sa se intereseze in ce imprejurari a survenit accidentul, dupa care a examinat bolnavul cu mare atentie. Observator fin, a constatat ca respiratia, desi foarte superficiala, era totusi prezenta, iar fetele interne ale coapselor erau calde. Dandu-si seama ca este vorba de o sincopa, Bian Que recurge la tratamentul cu ace acupunctura, utilizand trei meridiane Yang si cinci puncte Shu si aplica pe brate o cataplasma din plante medicinale. Printul Guo nu numai ca isi recapata recunostinta, dar reuseste sa se ridice singur in capul oaselor. Bian Que ii prescrie ceaiuri din plante timp de 20 zile, dupa care printul s-a insanatosit complet.

Aceasta intamplare i-a adus faima de a fi inzestrat cu puterea supranaturala „de a invia mortii”, ceea ce Bian Que a negat cu tarie, explicand ca nu exista lucruri supranaturale, ci numai lucruri neexplicate. De altfel, Bian Que spunea ca este capabil sa vindece toate bolile inafara de sase:

  • o bogatie prea grea pentru o fiinta prea usoara;
  • orgoliul care dispretuieste ratiunea;
  • incapacitatea de a-si castiga viata;
  • insuficienta de Yang si Yin;
  • o slabiciune extrema care nu poate suporta tratamentul;
  • si mai ales, credinta in vrajitorii, dublata de neincrederea in medic.

Bian Que a avut o mare contributie la tratamentul cu ace acupunctura. Trebuie sa admitem ca daca „Nan Jing”este lucrarea ce Bian Que a conceput-o, el ajunsese la intelegerea celor mai dificile capitole ale acupuncturii, pe care, de altfel, a incercat sa le faca accesibile, expunand „Cele 81 de dificultati”ale lui „Nei Jing”.

Bian Que este cel ce a precizat cele patru metode de diagnostic ramase valabile pana in prezent, si anume:

  1. inspectia(observatia) nu numai a culorii pielii, posturii sau aspectului limbii, ci si a spiritului bolnavului;
  2. anamneza(interogarea bolnavului);
  3. ascultarea sunetelor corpului si aprecierea mirosului pielii;
  4. palparea(aprecierea pulsurilor, precum si palparea meridianelor si punctelor).

Sa mentionam ca Bian Que este considerat parintele pulsologiei clasice chineze de maxima importanta in acupunctura.ace acupunctura

Se spune ca in vremea cand Bian Que practica medicina ca medic ambulant, s-a intamplat sa se afle in localitatea Qun, tocmai la timp pentru a da o consultatie unui personaj important. Dupa analiza atenta a pulsurilor, Bian Que prescrie un tratament in care a asociat tratamentul cu ace acupunctura cu stimularea unor puncte prin moxa. Bolnavul s-a restabilit complet, apreciind priceperea deosebita a lui Bian Que in precizarea diagnosticului, printr-o metoda care nu pare a fi fost prea folosita pana atunci.

In domeniul terapeutic, Bian Que a precizat ca atunci cand folosesti ace acupunctura, acestea au calitatea de a dispersa energia, in timp ce moxa combate mai usor deficientele care stau la baza bolilor cronice, degenerative. Tot lui i se atribuie, catre secolul al VI-lea e.n., lucrarea Zi Jing, in care este expusa pentru prima data o pozitie alternanta intre Yang si Yin, intre Energie si Materie, intre zi si noapte. In fine, Bian Que a descris tehnica de stimulare a unor puncte auriculare, fiind unul din precursorii auriculopuncturii.

Pe langa cunoasterea perfecta a tratamentului cu ace acupunctura, Bian Que stapanea la fel de bine folosirea remediilor, a plantelor medicinale, prescrise in doze foarte mici, a masajului si a chirurgiei. Posedand arta analgeziei, Li Si afirma ca ar fi realizat transplantul inimii de la un bolnav la altul.

Indiferent de metoda de tratament utilizata, dupa parerea lui Bian Que, suverana ramane prevenirea bolilor. „Cacispunea ela ingriji ceea ce nu este inca bolnav este opera unui medic superior; medicul mediocru ingrijeste numai ce este deja bolnav.” Aceasta reflectie exprima conceptia lui despre rolul profilactic al medicinii, ca stiinta a mentinerii sanatatii.

Mai multe detalii pe wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Bian_Que

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *